Etiketter

, , , , , , , , ,

Häromdagen unnade jag mig att köpa ännu en kokbok, eller bakbok är nog den mer korrekta benämningen. Jag har gått och sneglat och klämt på boken ett tag eftersom den tilltalar både mitt brödintresse och mitt bokintresse. Boken är ”Knäckebröd, en bok om livets hårda” av Olof Jönsson. En inbunden och tygklädd bok som handlar om både knäckebröd och skorpor.

Efter mitt tidigare lyckade försök att baka knäckebröd så satte jag igång en deg för två dagar sedan. Samtidigt passade jag på att återinviga en vanlig kavel och en kruskavel som jag räddade ur matkällaren hos mina föräldrar. Kavlarna kommer troligen från min mors farmor eller mormor och är rejäla doningar. De skulle nog kunna användas som tillhyggen i en nödsituation. Receptet på brödet hämtades ur boken, men har justerats lite efter eget huvud.

250 g surdeg (mitt vanliga hopkok av vete, dinkel, råg)
40 g grovt rågmjöl (Saltå)
20 g fullkornsdinkel (Saltå)
50 g rågmjöl (Orga)
3 krm salt (vanligt joderat bordssalt)
linfrö till topping

Allt utom linfrö blandades till en fast deg, varefter bunken plastades in och fick stå framme över natten. På morgonen ställdes bunken in i kylskåpet där den fick stå till kvällen. På kvällen togs bunken ut ur kylskåpet samtidigt som ugnen sattes på 275 grader. När ugnen var varm delades degen i tre delar som kavlades ut på väl mjölat bord till avlånga kakor med vanlig kavel. Sedan ströddes linfrö över och trycktes fast med hjälp av några drag med kruskaveln. Slutligen gräddades kakorna på teflonbakdukar i ca 6-9 minuter innan de fick svalna på köksbänken. Knäckebröden vinner nog ingen skönhetstävling, men doft och smak är det inget fel på. Nästa gång kanske man skulle prova på att baka något smaksatt knäckebröd, eller varför inte ett surdegsbröd med torkad frukt. Det visar sig.

Kavla lugnt!