Etiketter

, , , , , , ,

IMG_2739

Efter en lång, trist och snöfattig vinter så är äntligen våren här med ljus och fågelkvitter. Det är som om både kropp och själ vaknar till liv av ljuset och det plötsligt finns energi över till både det ena och det andra. I mitt fall innebär det att jag till familjens förtjusning  har väckt liv i surdegen och fått till lite bakning.  Som första bröd för bloggåret så blev det ett lite gott och blandat.

Vårbröd

Fördeg

  • 200 g uppfriskad surdeg
  • 100 g ölandsvete
  • 100 emmer (Warbro)
  • 500 g vatten

Huvuddeg

  • fördegen
  • 100 g emmer (Warbro)
  • 500 g vatten
  • 600 g dinkelsikt (Saltå)
  • 500 g vetemjöl (Saltå)
  • 45 g oraffinerat havssalt

Eftersom jag var lite osäker på surdegen, som blivit uppfriskad under ett par dagar, så rördes fördegen ihop och fick stå några timmar för att komma igång. Därefter blandades degen försiktigt ihop med hjälp av degkroken i min lindblomsgröna Ankarsrum Hushållsassistent. Autolysen för dagen fick bli 2-3 timmar, allt för att ge degen bästa möjlighet att visa sig från sin bästa sida. Lite lätt knådande avslutade bearbetningen och degen formades till en fin boll och fick vila i en skål övertäckt med linneduk ytterligare några timmar. Därefter delades degen i två delar, varav den ena formades till en limpa och lades i en jäskorg och den andra delen formades till en ny boll och placerades i en övertäckt skål. Båda degarna förpassades sedan till en frigolitlåda ute på trappen för att tillbringa natten i stilla kontemplation och jäsning.

På morgonen togs skålen med den ena degen in och formades till småfrallor som fick jäsa på plåt under det att ugn och baksten blev ordentligt varma (250 grader). Lite mjölning, ett raskt snitt och sedan in i ugnen för gräddning i ca 15 -20 minuter. Som vanligt hälldes lite vatten i en varm form i botten av ugnen. Det hela resulterade i finfina frallor, sega och med härligt inkråm. Själv är jag barnsligt nöjd med det enkla snittet i frallorna.

Framåt kvällen så var det dags för limpan att plockas in i rumstemperatur och komma igång lite under det att ugnen värmdes (250 grader) igen. Brödet mjölades, snittades och gräddades sedan i ca 45-50 minuter tills skorpan var vackert mörk. Inkråmet blev även denna gång segt och gott med  jämnt fördelade och små porer.

IMG_2746

Nöjd som ett barn på julafton så konstaterar jag att det finns liv i surdegen, efter varje vinter kommer en vår och nu är det full fart mot sommaren!!!! Nästa gång skall jag testa att baka med mjöl från Ramlösa kvarn som jag hittade på ICA häromdagen.