Etiketter

, , , , , , , , ,

Ibland så förekommer uppenbarligen tankeöverföring även i vårt moderna samhälle. Undrar om det i just detta fall är resultat av inandning av för mycket mjöl? I helgen bakade jag ett bröd med honung och fänkål, vilket skulle sättas på pränt när andan föll på. Döm om min förvåning när jag var in och kikade på http://www.brodkonst.se/2012/11/fankalhonungs-brod.html och såg att Nathalie (som förresten var den som fick mig att börja blogga) hade bakat efter samma tanke. Vad är sannolikheten för detta? Nu kan ju den intresserade bagaren läsa två ganska jämnåriga recept och se vilket som faller honom/henne på läppen. Jo, jag väljer skrivningen ”honom/henne” för jag är alldeles för gammal för att anamma ”hen” som bara leder tankarna in på något fjäderbeklätt som pickar efter korn på marken.

Hur som helst, här nedan kommer min variant av bröd med honung och fänkål. Min tanke var att baka ett bröd med lite kryddor i och samtidigt göra av med ett par påsar med lite mjölslattar i. När väl degen var på gång, så kände jag att fänkålen nog behövde lite sötma, varför en rejäl slev med honung tillsattes. Jag kan nog skylla på eller tacka barndomens sirapslimpa för kopplingen mellan fänkål och sötma. Slutresultatet gick dock inte av för hackor!!! Bröden hamnade också väldigt långt ifrån den Skogaholmslimpa som användes som sittunderlag av Sebastien Boudet i http://www.brodpassion.se/2012/06/skandal-i-lingonskogen.html

Surdegsbröd med honung och fänkål
150 g rågsikt (Kungsörnens ekologiska)
450 g dinkelsikt (Orga och Saltå, ungefär hälften av vardera)
300 g vetemjöl (Orga)
250 g surdeg
30 g oraffinerat havssalt (Gros Sel de Guérande)
1,5 msk fänkålsfrö som stöttes i mortel
1/2-1 dl honung (Gotländsk)
500 g vatten

Alla ingredienser blandades snabbt i hop i matberedaren och fick sedan genomgå autolys i ca 1 timme. Sedan knådades degen på relativ låg hastighet i ca 10 minuter. Degen lades i en låda med lock och fick stå i rumstemperatur i ca 4 timmar. Därefter formades två bröd som lades i väl mjölade linnedukar i jäskorgar. Båda bröden fick stå i rumstemperatur i ca 1 timme tills ugnen och bakstenen var varm. Sedan mjölades och snittades det ena brödet innan det gräddades i 250 grader i ca 10 minuter och sedan i 200 grader i 40 minuter. Samtidigt som brödet sattes i ugnen, så hällde jag i vanlig ordning lite kokande vatten i en långpanna i botten av ugnen. Det andra brödet placerades i lådan med lock och ställdes ut på trappen över natten, för att sedan genomgå samma gräddning morgonen efter. Båda bröden spred en ljuvlig doft av fänkål i köket och i munnen!

Som synes var inte snittet helt optimalt på det sista brödet eftersom det sprack utan tillåtelse på mitten. Lite djupare snitt hade nog varit önskvärt. Practise makes perfect!

