Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Så var det då dags att ge sig på att baka knäckebröd. På bloggen Brödkonst så hittade jag följande recept http://www.brodkonst.se/2012/09/en-sats-knackebrod.html, tack Nathalie för inspirationen! Nu fick jag för första gången i mitt liv inhandla kornmjöl. Kanske det får bli lite tunnbröd någon dag också. Receptet på knäckebröd modifierade jag sedan lite, så att resultatet blev som nedan.

Premiärknäcke

Dag 1 blandades en poolish av
200 g Surdeg (både råg och vete)
200 g Vatten
100 g Korn mjöl

Detta fick stå till morgonen efter.

Dag2
200 g Vetemjöl (Orga)
50 g Skrädmjöl (Stöpafors Kvarn)
50 g Siktat Speltmjöl Dinkel (Orga)
30 g Linfrön
30 g Solrosfrö
30 g 4-korns-kross (Saltå kvarn)
20 g Oraffinerat havssalt

Ingredienserna blandades med poolishen från dagen innan. Var synnerligen osäker på konsistensen. Det hela fick stå i ett par timmar innan det knådades lätt. Sedan fick degen stå i rumstemperatur i nästan 6 timmar, under vilka den veks ihop ett par gånger. Tiden blev lite sisådär eftersom vi åkte iväg på shoppingrunda.

Slutligen delades degen i tre lika stora delar som kavlades ut så tunt som möjligt på väl mjölat bord. Varje bröd avslutades sedan med ett par tag med min nyinköpta kruskavel, innan de gräddades i 175 graders ugn i 10-20 minuter. Det var lite knepigt att komma underfund med tiden, så det blev ett par vändor ut och in ur ugnen för att känna på brödet.

Jag hade hoppats att brödet skulle jäsa upp lite och bli krispigt, men det höll sig platt och hårt. Surdegen är nog fortfarande lite sur på mig! Tuggmotstånd ju är bra har jag dock hört. Trots detta, eller tack vare, så blev brödet hur gott som helst. Nästa gång ska jag testa att ha i lite rågmjöl och kanske lite fullkornsmjöl.

Hembakat knäckebröd är verkligen beroendeframkallande. Oavsett om man bara brer lite smör på, eller om man lägger en vällagrad bit ost, så är det syndigt gott!!!

Mer knäckebröd åt folket!