Etiketter

, , , ,

Under den gångna veckan så har undertecknad, tillsammans med 99 personer till, fått agera provbagare åt vårt surdegsorakel Sebastien Boudet. Han håller på och färdigställer en ny bok, Le Bakbok, och ville ha hjälp med testning av recepten i boken. Det vad med spänning och viss nervositet som jag emotsåg ankomsten av de utlovade recepten. Vad skulle det
bli? När recepten landade i min e-post så var det som julafton. Det blev äppelpaj, chokladmousse och palmier som skulle testas och kommenteras. Äppelpajen innefattade kokning av äppelkompott, både en deg till botten och en SM-guldet, samt framställning av créme anglaise. Gott av bara tusan!

20140324-163611.jpg

20140324-163633.jpg

20140324-164626.jpg

Sedan följde en chokladmousse som lade sig som bomull kring själen.

20140324-163735.jpg

Slutligen kom eldprovet. Kavling av smördeg och utbakning av palmier, googla gärna 🙂 eftersom jag aldrig gjort min egen smördeg så var det viss oro som detta projekt inleddes. Dock var oron helt obefogad. Kavlingen gick som en dans och mina palmier blev sagolika.

20140324-164022.jpg

Ikväll skall jag skicka feedback till Sebastien, sedan är det bara att se fram emot boken. Som tack för hjälpen så får jag och mina medbagare en varsin bok. Recepten på ovanstående skapelser kommer ni att få läsa i boken. Fantastiskt roligt att få vara med i skapandet!

