Etiketter

, , , , , , , , , , ,

IMG_0795

På grund av en bråkande mage och omläggning av kosten under några månader så har bakandet kommit av sig lite. För att komma tillrätta med en krånglande mage så har jag uteslutit gluten, laktos och ett stort antal sockerarter under en period. Sedan ska de återinföras en i taget för att se hur magen reagerar. När man utesluter laktos och gluten ur kosten på samma gång så blir intaget av ”vanligt” bröd synnerligen begränsat. Det är outhärdlig trist att inte få smaka på ett nygräddat, vackert och väldoftande surdegsbröd. Förhoppningsvis så kommer det att visa sig att återinförande av gluten i kosten inte gör någon skillnad. Nu får jag förlita mig på fryst, färdigt glutenfritt bröd som ändå är helt ok. Jag har också inhandlat boken ”Friendly bread: Baka glutenfritt, från baguette till brownie” av Karin Moberg, Oscar Målevik och Stefan Wettainen. Karin Moberg startade bageriet Friends of Adam http://www.friendsofadam.se/ efter att ha bakat glutenfritt hemma tillsammans med sin son Adam. Boken är inspirerande och ger bra insikt i vilka oanade möjligheter det finns att baka gott bröd utan gluten. Jag har tyvärr inte kommit längre än att läsa i boken och fundera på i vilken ände jag skall börja. Det första steget blir att handla brödformar och en hel arsenal av mer eller mindre kända mjöl och gryn.

Ovanstående till trots så förbarmade jag mig över min surdeg och min familj och bakade surdeg häromveckan. Eftersom surdegen var lite mer än lovligt trött på mig så gullade jag lite extra med den och rörde ihop en fördeg kvällen innan degen sattes.

IMG_0793

Kväll 1:
250 g surdeg
200 g rågmjöl (Orga)
300 g vatten

Kväll 2:
Fördegen från dag 1
200 g skrädmjöl
1250 g vetemjöl (Orga)
700 g vatten
40 g oraffinerat havssalt

Fördegen rördes ihop och fick vila övertäckt under en handduk ovanpå kylskåpet över natten. Dagen efter blandades fördeg och övriga ingredienser försiktigt ihop i matberedaren. Jo, man har blivit lite lat! Degen fick ligga övertäckt i ca 2 timmar för att åstadkomma en bra autolys. Därefter knådades degen relativt långsamt under 5 minuter, fick vila ca 5 minuter och knådades sedan kraftigt under 5 min (eller tills den uppnått önskad konsistens). Därefter fick degen en snabb formning till en ”boll” och fick stå i rumstemperatur i ca 1 timme för att komma igång ordentligt. Vid det här laget var den i god form och full av fina bubblor. Därefter delades degen i två delar, varav den ena formades till ett bröd och lades i en mjölad bakduk i en jäskorg och den andra lades på en teflonduk i en plastlåda med lock. Jäskorgen placerades sedan i en rostfri bunke och fick ett lock. Båda ”lådorna” fick stå kvar i rumstemperatur i ca 1 timme till innnan de ställdes ut på trappan över natten. Jag tror att yttertemperaturen låg kring ca 6 grader hela natten.

På morgonen fick lådorna komma in i rumstemperatur och ugnen sattes på 250 grader och laddades med baksten i nedre delen och en ungsform på botten. Den ena degen nöps av till frukostfrallor, ca 90 g per fralla. De runddrevs och lades på teflondukar och fick jäsa övertäckta tills ugnen blev varm (ca 1 timme). Därefter penslades bröden med lite vatten och beströddes med linfrö och mjöl för att därefter snittas med ett enda snitt rakt över. Frukostfrallorna gräddades i två omgångar i 225 gradig ugn (temperaturen sänktes när frallorna landat i ugnen) i ca 15 min till en innertemperatur av 97 grader. Som vanligt hälldes en kopp hett vatten i ugnsformen samtidigt som frallorna sattes i ugnen. Slutligen mjölades, snittades och gräddades det stora brödet i ca 40 minuter tills det var färdigt.

IMG_0789

Denna gång blev jag så stolt över mina frallor, de är nog min snyggaste skapelse hittills. Enligt familjen var smaken inte att skämmas för heller. Att blanda i lite skrädmjöl i degen ger en helt underbar färg, doft och smak på det färdiga brödet. Det stora brödet blev också otroligt fint, massor av små fina bubblor i hela brödet. Inga stora hål som smör och marmelad kan smita igenom! Jag längtar till att få sätta tänderna i en av mina surdegsskapelser. Tills dess så får jag nöja mig med att jag lyckats få vårt fantastiska lokala ICA att ta in ekologisk jäst i sortimentet.

Baka lugnt!

