Etiketter

, , , , ,

Som jag nämnt tidigare så har jag anmält mig till premiärupplagan av Matgeeks Bokcirkel. Det är matbloggaren Johan Hedberg http://matgeek.se/ som dragit igång ett lite bokprojekt. De personer som följt honom på Facebook fick anmäla sitt intresse och ge förslag på en bakbok som skulle inleda bokcirkeln. Bland förslagen fanns Sötebröd från Brunkeberg av Heléne Johansson, vilket också var den bok som valdes inför premiärupplagan av bokcirkeln.

IMG_0752 - kopia

Tanken var att Johan skulle köpa in boken, vilken sedan, tillsammans med en loggbok (orange, som synes av bilden ovan), skulle skickas runt i gruppen. Var och en skulle sedan baka recept ur boken, kommentera i boken och eventuellt skriva egna recept och ytterligare kommentarer i loggboken. Även en grupp på Facebook skapades för att ge möjlighet till diskussion och kommentarer. På grund av det stora intresset så blev det till slut två exemplar av boken som införskaffades och började skickas runt. Det var spännande att följa blogginlägg och kommentarer på Facebook, tillika underhållande att se hur alla deltagare frustrerat väntat på sin tur för att sedan frambringa diverse glädjetjut när boken till slut anlände i brevlådan.

Själv fick jag boken alldeles innan påsk och alldeles lagom till äldsta dotterns födelsedag. Boken är att betrakta som en basbok över våra vanligaste bakverk med tips och idéer för att även den ovane bagaren skall kunna baka gott sötebröd. Jag tyckte kanske att boken var lite småtråkig och inte så väldigt inspirerande. Men då skall ju också tilläggas att jag inte är en sötebrödsbagare på något vis, utan mest en lite småtradig surdegsbagare. Hur som helst så var det roligt att få boken och läsa vad tidigare innehavare av boken hade bakat, vad det tyckt om boken och inte minst deras egna bifogade recept. Jag bestämde mig för att baka muscavadosnittar och sockerkringlor, tyvärr missade jag att kopiera recepten så de finns inte med i detta inlägg.

Muscavadosnittar låter ju barnsligt gott, som att ta en vanlig kolasnitt och piffa till den lite extra. Dock kan jag tillstå att piffigheten var helt förlorad på mig under bakandet. Det blev en deg som var fullkomligt hopplös att få ihop, trots extra tillsatt smör. Tillslut fick jag, efter att mot receptet låtit degen vila lite i kylen. forma små vallar av deg som sedan plattades ut med en gaffel innan gräddning. Att forma rullar var inte ens att tänka på. Plåster på såren fick jag iallafall under gräddningen när en härligt kryddig doft spred sig i huset. Även smaken på snittarna var sagolik. Så här i efterhand tror jag att ett misstag var att hälla ihop sirap och muscavado i väntan på att smöret skulle bli rumstempererat. Sirap och muscavado verkar ha ingått en ohelig allians och åstadkom klumpar i de färdiga snittarna. Det blev som inbyggda muscavadokolor!

IMG_0772 - kopia

Nästa punkt på bakningsschemat var sockerkringlor av karlsbaderdeg, mycket smör och socker var det. Karlsbaderdegen är full med ägg, socker och smör (riktigt smör!!). I degen användes kall degvätska och enbart en vilostund innan formning. Man gjorde sedan en fyllning bestående av, gissa en gång, smör! och vaniljsocker. Jag har gjort vanliga sockerkringlor tidigare, men aldrig fyllda kringlor. De rutinerade sötebrödsbagarna har kanske knutit kanelbullar, men jag har bara gjort rullar som sedan skurits och lagts i formar. Detta blev därför ett eldprov. Degen kavlades ut till en rektangel, fyllningen smetades på och degen veks ihop till en mindre rektangel som jämnades till med en kavel. Därefter skars remsor som på ett finurligt sätt snurrades och lades ihop till kringlor. Jag tror att det var mer smör på mig och bakbordet än vad som var kvar i kringlorna. Det var trots kladdet väldigt roligt. Därefter fick kringlorna sin enda jäsning innan de gräddades och sedan penslades i smör och doppades i strösocker. Hur goda som helst! Däremot tror jag att de skulle må bra av att jäsa lite extra för de blev lite kompakta och hårda. Kanske det är definitionen av kall degvätska som ställde till det, jag körde med kylskåpskall mjölk men det var kanske rumstempererad mjölk som avsågs.

IMG_0756 - kopia

Tråkigt nog hann jag inte baka mer saker ur bakboken, men det gav ändå mersmak för att testa olika sätt att baka ut vetedeg på. Nästa laddning kanelbullar ska nog knytas eller snurras! Oavsett vilket så har det varit ett roligt projekt att vara med i. Nu återstår bara att se vad som händer när alla deltagare har haft boken. Hur tänker Johan gå vidare med loggboken och alla kommentarer. Jag hoppas på att det blir en fortsättning med någon ny bok i framtiden. Tills dess så skall jag återgå till mitt favoritämne, surdeg!!!!

Baka lugnt!!!

