Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

IMG_0661

Årets högtidsdag, fettisdagen, är en efterlängtad dag i hushållet. Själv är jag som en av Pavlovs hundar när någon nämner ordet semla, saliven rinner till och jag kan känna doften av kardemummastinn bulle och mandelmassa. Min yngsta dotter är expert på att säga ”Mamma, seeeemla, seeemla!” med honungslen stämma och glittrande ögon. I år lyckades jag dock stålsätta mig ända tills det var tisdagen innan fettisdagen. Då fick det vara nog, semlor skulle intagas! Under många år har jag lovat döttrarna att vi skall baka egna semmelbullar, men aldrig lyckats fullfölja löftet. År efter år så har det tillslut blivit butiksköpta bullar som dock byggts ihop till semlor hemma. I år var det dock dags att baka egna bullar. På ett kanske lite fegt sätt så beslutade jag mig enväldigt för att baka ”vanliga” semmelbullar på jäst. Det hade varit roligt att prova surdegsvarianten enligt Sebastien Boudét http://www.brodpassion.se/2011/02/jag-skulle-gora-vad-som-helst.html, men det får vänta tills en annan gång. Istället hittade jag Lelias variant http://www.leila.se/leilas-semlor/recept/bakverk/index1,23.htm?id=2853 som jag anpassade lite. Det som talade för receptet var mängden nymortlad kardemumma. En semla utan kardemumma är ingen semla, det är bara en gräddbulle med mandelmassa. Utan kardemumma uteblir den Pavlovska reaktionen fullständigt. Det bör tilläggas att jag är synnerligen konservativ vad gäller semlor, det är kardemumma, grädde och mandelmassa som gäller!

Semlor
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl (Orga)

1 ägg till pensling

Kardemummakärnorna mortlades grovt och värmdes tillsammans med mjölken. Degvätskan värmdes inte fullt till 37 grader, utan fick vara något kallare än normalt bara för att kunna förlänga jästiden något. Jästen smulades ner i en bunke och löstes upp med mjölken. Därefter blandades socker, salt och ägg i degvätskan. Vetemjölet arbetades i och degen knådades ca 5 minuter i hushållsassisteten. Därefter tillsattes det rumstempererade smöret och degen knådades ca 5 minuter till. Därefter fick degen jäsa till ungefär dubbel storlek (ca 60 minuter) under en linneduk i bunken. Degen stjälptes upp på bakbordet och delades till ca 18 bullar som runddrevs och fick jäsa till dubbel storlek (ca 45-60 min). Bullarna penslades med uppvispat ägg och gräddades i 200 grader i ca 8 minuter tills de fått fin färg. Nästa gång skall jag prova att använda mindre jäst och jäsa längre för att se vad det gör för smaken och texturen.

IMG_0654

Detta år hade jag också fått tips om Sveriges bästa mandelmassa genom bloggen matgeek http://matgeek.se/2013/01/21/jakten-pa-varldens-godaste-mandelmassa/ . Mandelmassan tillverkas i Köping http://www.valden.se/ och innehåller enbart spansk mandel och socker. En granskning av den mandelmassa man kan köpa på de flesta matvarubutiker avslöjar en mandelmassa som visserligen innehåller både mandel och socker, men även är extra kryddad med glukossirap, vatten och konserveringsmedel. Johan som driver bloggen hade inhandlat 40 kg mandelmassa (han gör rätt för bloggnamnet) som han erbjöd sig att sälja vidare till intresserade bloggföljare. Sagt och gjort, jag anmälde mitt intresse och fick ett paket mandelmassa i brevlådan, och vilken mandelmassa det var. Den doftar mandel och smakar verkligen mandel utan att bli sötsliskig. Vilken sagolik mandelmassa att blanda i semlorna!

IMG_0656

På ett mycket klassiskt sätt så skars runda fina lock av semmelbullarna, ett generöst hål gröptes ur bullarna. Inkråmet blandades med en ”lagom” stor bit mandelmassa och en skvätt grädde. Grädde vispades försiktigt. Slutligen fylldes semlorna med mandelmassan, grädden lades på och det florsockerpudrade locken lades på. Tidernas godaste semla var född! En saftig bulle med kraftig kardemummasmak, sagolik fyllning och alldeles lagom vispad grädde. Fullkomlig lycka!!!

IMG_0657

