Etiketter

, , , , ,

Även om bröd är så gott på egen hand så gör det ju inte saken sämre att lägga något gott ovanpå. Vid mitt senaste besök i mataffären insåg jag att blodapelsinsäsongen kört igång. Eftersom bakningens ande inte hade fallit över mig på ett par dagar, så bestämde jag mig för att testa att göra egen marmelad. Efter lite googlande på Internet och lite bläddrande i mina egna kokböcker så hittade jag ett recept på citrusmarmelad i klassikern Vår kokbok. Eftersom jag även hittat en bortglömd påse med stjärnanis, så var detta ett utmärkt tillfälle att få användning för den. Doften av kokande citrusfrukter och stjärnanis värmde gott i en vinterfrusen själ. När sockret skulle tillsättas insåg jag att det fanns mindre socker än jag trott. Det resulterade i en blandning av strösocker, råsocker och syltsocker, något som gav riktigt bra resultat.

IMG_0635

Blodapelsinmarmelad
1 kg blodapelsiner
2 citroner
2 stjärnanis
1 kg strösocker
200 g rörsocker
600 g syltsocker
1,25 liter vatten

Citrusfrukterna borstades i varmt vatten. Varje frukt delades i 4 klyftor som sedan skivades tunt. Kärnor och ändar lades i en silduk. Alltsammans lades i en 5 liters gryta och vattnet hälldes över. Det hela fick stå svalt under lock i ca 24 timmar, golvet i tvättstugan fick tjänstgöra som svalt utrymme. Stjärnanis tillsattes och frukten fick ett uppkok och kokades under lock i ca 45 minuter. Därefter drogs grytan från spisen, silduken med innehåll plockades upp, och sockret rördes ner. Grytan sattes tillbaka på värmen och innehållet fick koka kraftigt i 15 minuter. Därefter gjordes marmeladprov och det hela fick koka i 2×5 minuter till innan det såg bra ut. Marmeladen skummades av och hälldes i varma burkar som sköljts med Atamon.

IMG_0637

Resultatet? En bild säger mer än tusen ord, underbart vacker färg! I morse hade marmeladen stelnat fint i burkarna och det blev provsmakning på morgonmackan. En underbar doft och smak av blodapelsin, en lagom beska av skalet och en gnutta lakrits! Nu blir jag nog så tvungen att baka lite bröd att placera marmeladen på. Det får bli nästa projekt, och en god anledning att mata surdegen.

Hembakat bröd är gott. Hembakat bröd med hemkokt marmelad är himmelskt gott!

