Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Förra helgen kliade det i mina bagarfingrar och blicken sökte sig längs med bokhyllan efter inspiration. Blicken föll på Sebastièn Boudets underbara bok ”Den franske bagaren” och tanken på ett riktigt långjäst bröd slog mig. Jag bläddrade mig fram till sidan med pavé och kände att ett sådant bröd skulle det bli. Nu var jag lite sugen på något med lite extra smak och konsistens. Jag hade vid ett tidigare tillfälle bakat ett bröd med fänkål och honung i, vilket då hade resulterat i ett supergott bröd. Den här gången lade jag även till vetekli för att få lite annan konsistens på brödet. Målet var ett saftigt bröd med tät textur och mycket doft.

IMG_0612

Pavé med vetekli, fänkål och honung
600 g vetemjöl (Orga)
200 g rågmjöl (Saltå)
ca 75 g vetekli (Orga)
500 g vatten
300 g surdeg (vete och råg)
23 g oraffinerat havssalt
1 msk fänkål som mortlats
2-3 msk honung

Alla ingredienser rördes ihop med några varv i hushållsassistenten (ja jag var lat) och fick en relativt lång autolys i 2 timmar. Sedan knådades degen lite långsamt i ca 5 min och lite kraftigare i ytterligare 5 minuter. Därefter fick degen stå på köksbänken i ca 2 timmar så att jäsningen kom igång. Sedan veks degen några gånger och fick återvända till degbunken under plastfilm. Hela härligheten sattes in i kylskåpet. Efter 24 timmar fick degen stå framme i rumstemperatur i några timmar för att sedan formas till en limpa och placeras i en plastlåda med lock och åka tillbaka in i kylskåpet. Efter ytterligare 24 timmar togs degen ut ur kylskåpet. Den hade flutit ut lite väl mycket och fick därför en ny formning och fick ligga på bakbordet under en plastbunke. Samtidigt lades bakstenen och en ugnsfast form in i ugnen och temperaturen sattes till 260 grader. Brödet mjölades och snittades och skjutsades in i ugnen tillsammans med en deciliter kokande vatten i ugnsformen. Temperaturen sänktes till 240 grader och brödet fick grädda i 50 minuter. Vilket underbart bröd det blev!! Saftigt och väldoftande med en underbar skorpa. Den långa jäsningen ger verkligen en extra skjuts åt brödet. I det här fallet är tålamod verkligen en dygd. Nästa gång ska jag testa att jäsa brödet ytterligare 24 timmar för att se vad som händer.

IMG_0616

Samma dag som min pavé gräddades så slängde jag ihop lite knäckebröd, verkar det bekant? Jag sparar dock det resultatet till nästa gång. Nu vill jag försöka att ge mig på att baka antingen något slags sötbröd t.ex. croissant eller semlor, eller kanske ett fyllt matbröd t.ex. en fougasse. Det visar sig när bakningsabstinensen slår till nästa gång.

Baka och kramas mer i köket!

