Etiketter

, , , , , ,

Så var det då dags att baka lite igen, det händer ganska ofta i vårt hushåll nuförtiden. Denna gång fick det bli ett ”vanligt” bröd med både råg och vetemjöl i, enligt receptet nedan

1100 g vetemjöl (Orga)
400 g stenmalet rågmjöl (Orga)
45 g oraffinerat havssalt
200 g bubblande surdeg
1000 g vatten

För att allt ska flyta på när jag bakar så mäter jag först upp allt mjöl i en bunke, väger upp surdeg, salt och vatten i varsin bunke.

Allt lades upp i en fin fontän på bakbordet

Mitt bakbord har svärfar snickrat ihop enligt ritning av Ernst Kirschsteiger (. Det är måttanpassat till min diskbänk. Oftast fungerar det alldeles utmärkt, men om degen är väldigt kladdig så vill bakbordet följa med upp. Likaså så måste man lägga ett par fuktiga dukar under bakbordet för att det inte ska dansa runt i takt med knådningen. Denna gång var jag glad att bakbordet fanns på plats. Med ett visst mått av övermod så hade jag hällt upp allt vatten i fontänen. I vanliga fall börjar jag med hälften och häller i resten av vattnet efter en stund. För första gången så brast fördämningen och mjöl och vatten rann snabbt fram över bakbordet. Som tur var kunde jag ropa på min äldsta dotter som kom till undsättning och lyfte bakbordet för att förhindra att golvet förvandlades till klister. Till slut fick jag iallafall ihop en deg som fick vila och genomgå autolys under en linneduk i ca 2 timmar.

Därefter knådades degen tills den släppte fint från bordet, varefter den formades till en fin ”boll” och lades i en plastlåda med lock.

Lådan fick stå i rumstemperatur ett par timmar för att jäsningen skulle komma igång. Sedan ställdes den ut på trappan där den fick stå till morgonen. Då flyttades den in i kylskåpet över dagen. På seneftermiddagen formades två bröd som lades i mjölade linnedukar i jäskorgar. För att testa något nytt (enligt tips av Martin Johansson ) så ställdes jäskorgarna in i ugnen tillsammans med kylklampar för att åstadkomma en temperatur på ca 16-17 grader i ett par timmar till. Därefter plockades bröden ut i rumstemperatur under det att ugnen och bakstenen fick värmas upp långsamt till 250 grader. Slutligen snittades bröden och gräddades (ett och ett) i ca 50 min. Samtidigt som varje bröd sattes in så hälldes lite kokande vatten i en plåt på botten av ugnen.

Slutresultatet blev två underbara bröd med fin skorpa och saftigt och tätt inkråm! Det ena brödet har slängts i frysen för att utgöra del av yngsta dotterns brödförsäljning, den andra delen kommer att ätas upp!

Nybakat är gott!

