Etiketter

, , , ,

Någon gång är ju alltid den första, och detta är mitt första inlägg på min första alldeles egna blogg. Eftersom detta är tänkt att utgöra dokumentation av mina brödbak, så kommer här mitt senaste bröd. Detta är mitt andra lyckade försök att baka med så kallat skrädmjöl. Mjölet består av havrekorn som rostats och sedan malts till mjöl.

Ingredienser
250 g skrädmjöl
1250 g vetemjöl
1000 g vatten
45 g havssalt
250 g bubblande surdeg

Alla ingredienser blandades samman för hand på bakbordet och fick vila och genomgå autolys under en handduk i ca 50 min. Därefter knådades degen i ca 300 slag tills den var spänstig och fin och släppte från bakbordet. Degen lades i en plastlåda och fick ligga i rumstemperatur i ca 3 timmar. Sedan formades degen till en boll och lades tillbaka i lådan och ställdes på altanen för att jäsa under natten. Efter ca 12 timmar togs degen in, formades till två bröd som lades i väl mjölade linnedukar i korgar. Korgarna ställdes i lådor och skålar med lock och placerades i kylskåpet i ca 12 timmar till. Därefter vältes degarna upp på en brödspade, mjölades, snittades och skickades in på en het baksten i 250 gradig ugn. Kokande vatten hälldes i en het panna i botten av ugnen. Efter ca 40 minuter lades folie över för att inte ge alltför bränd skorpa (vilket döttrarna inte gillar). Efter totalt 55 minuter togs bröden ur ugnen och fick svalna under bakduk.

Detta blev resultatet! Saftigt gulaktigt väldoftande bröd med lagom stora porer!

